hé-de-klant-is-er-ook-nog-760x360Gaan de vergaderingen bij jullie ook heel vaak over intern gerichte zaken en wordt het woord ‘klant’ maar mondjesmaat genoemd? En dat terwijl de klant toch echt de gene is die je salaris betaalt. Laat de klant eens fictief plaatsnemen in jullie vergadering.

Wat doe je?

Zet een extra stoel in de vergaderruimte en plak op de leuning een foto van iemand die representant staat voor jullie klant. Of zet een pop op een stoel, maar iets wat jullie aan de klant herinnert.

Vraag bij ieder agendapunt eens aan deze klant, welk voordeel dit onderwerp voor hem heeft. En als dit geen voordeel heeft voor de klant, vraag je dan af hoe belangrijk het onderwerp is voor jullie. Op deze manier wordt het veel gemakkelijker en ook leuker om je klanten een stem te geven in je bedrijf. En reken maar dat je medewerkers meer klantgericht gaan denken.

Wist je dat verschillende grote organisaties (bijvoorbeeld ANWB en ABN AMRO) zo’n zelfde tactiek toepassen door op de stoel van de verschillende doelgroepen te gaan zitten. Ze stellen zich hun klant helemaal voor, geven hem een naam en een look & feel. Ze vragen zich dan af wat de betreffende doelgroep nodig heeft en waar ze blij van worden. Een bekend voorbeeld in de politiek is ‘Henk en Ingrid.’